Miten kurssia voisi parantaa?

Aah.. The mother of all questions. Not. Mutta kuitenkin tärkeä asia.

Koska uusien opiskelijoiden ensimmäinen syksy perinteisesti kuluu lähes kokonaisuudessaan tietokoneen äärellä ohjelmointia opetellessa, opetusajan maksimaalinen hyödyntäminen on mielestäni erittäin oleellinen asia. Olin itse Studio1-kurssilla ensimmäistä kertaa jo kaksi vuotta sitten. Kurssi on mielestäni muuttunut aika paljonkin silloisesta. Me emme tehneet ollenkaan tenttiä, blogin paikalla oli jokaisen henkilökohtainen portfolio, ohjelmointitehtäviä oli nykyisen kuuden sijasta viisi, bottiturnausta ei ollut, kumpaakaan turnausta ei arvosteltu, OLOsessioiden opetuksen taso oli heikompaa ja ainakaan muistaakseni projektityölle ei oltu varattu ohjattua opetusta joululoman aikana.

Lähes kaikki uudistukset ovat mielestäni parannuksia menneeseen, mutta käytännön pikkuasioita voisi viilata. Jos ohjelmointitehtävien keskiarvo on melkein neljä, mutta tentistä jaetaan sääliykkösiä, pitää mielestäni miettiä. Ovatko vaatimukset linjassa ohjelmointitehtävien vaatimusten kanssa, vai onko ohjelmointitehtäviä tehty yhteistyössä niiden muutamien asiat oikeasti parhaiten hallinneiden kanssa? Jos ohjelmointi- ja teoriatehtävien keskiarvot kohoavat lähelle nelosta, mutta tenteissä on havaittavissa selkeä kahtiajako osaajiin ja osaamattomiin, on joku pielessä.

Mielestäni tentin osuutta kurssin arvostelusta kannattaisi nostaa korkeammaksi, ja vaikeammin arvosteltavissa olevien asioiden, kuten näiden blogikirjoitusten sekä robo- ja bottiturnauksen arvostelun osuutta pienentää tai poistaa kokonaan. Tentin arvosanan tulisi mielestäni olla suoremmin linjassa koko kurssin arvosanan kanssa, koska samaa menetelmää käytetään muutenkin yleisesti koulumme kursseilla. Toisaalta ennen kurssia arvottujen ryhmien töiden oikeudenmukainen arvosteleminen on ongelmallista, koska riittää, että ryhmässä on yksi ohjelmointimestari, joka tekee tehtävän valmiiksi ja muut hoitavat dokumentointiosuuden. Jos ryhmään ei ohjelmointimestaria satu, on se huonompi juttu.

Kun mietin, kumpi oli parempi idea, tehdä portfolio vai kirjoittaa yhteistä blogia, en päässyt selvään lopputulokseen. Portfoliota tehdessä kenenkään ei tarvitsisi vaivata päätään sillä, miten muiden ryhmäläisten panos vaikuttaa omaan kurssiarvosanaan, mutta toisaalta olen ymmärtänyt, että ohjelmointi suuremmassa mittakaavassa yleensä on ryhmätyötä, jossa ryhmällä on yhteisiä tavoitteita ja vastuita. Toisaalta portfoliota tehdessä saa harjoitusta html:n käytöstä, saa itse päättää, minkälainen toteutuksesta tulee ja pääsee ehkä enemmän toteuttamaan itseään muuten kuin verbaalisesti. Blogissa on helppo seurata, minkälaisissa tunnelmissa muut ryhmäläiset kurssia suorittavat, ja kertoa omia mielipiteitään muille. Yhteisessä vastuussa on taas arvosteluongelmansa, vaikka blogi arvioidaan osaksi henkilökohtaisestikin. Tässä ryhmädynamiikkaa testataan toki eri tavalla kuin robo- ja bottiturnauksissa, sillä ei riitä, että yksi kirjoittajamestari hoitaa homman, kun muut katselevat vieressä, vaan ainakin melkein koko ryhmän panosta tarvitaan blogin onnistumiseen. Tämän vuoksi blogi sopii ryhmässä arvosteltavaksi kokonaisuudeksi mielestäni huomattavasti robo- ja bottiturnausta paremmin.

Ohjelmointitehtävien lisääminen yhdellä ei uskoakseni vaikuttanut kovin oleellisesti kurssin kokonaistyöläyteen, mutta graafisten käyttöliittymien osuuden lisääminen yhdestä viidesosasta yhteen kolmasosaan kurssin ohjelmointitehtävien sisällöstä on mielestäni huippu-uudistus! Vieläkin koen itselleni henkiseksi esteeksi graafisten käyttöliittymien tekemisen, sillä hyppäys valmiiden luokkien hyödyntämisen maailmaan tuntuu liian suurelta.

OLOsessiot, nuo ainaiset henkilökohtaiset riippakiveni, ovat minun nähdäkseni edelleen kurssin ”löysin” osa. Jos nuo kymmenisen kaksoistuntia vaihdettaisiin vaikka yhdessä ohjelmoimiseksi niin, että edelleen pienryhmissä yksi assari kerrallaan tekisi konkreettisia mallitehtäviä yhdessä ryhmän kanssa, luulen, että saavutettava hyöty olisi moninkertainen verrattuna nykyiseen. Saataisiin kaksinkertainen määrä opetusta ja konkreettisia esimerkkejä siitä, miten kannattaa tehdä ja miten ei, kun nykyään sessioissa istutaan tuppisuina ja kirjoitellaan post-it -lapuille mielestäni aivan turhanpäiväisiä asioita, kun konkreettinen oppiminen jää todella vähäiseksi.

Kokonaisuudessaan kurssi on mainio paketti, ja varsinkin ohjelmointitehtävät ovat erittäin mielenkiintoisia. Edellä pohdiskelemillani asioilla voisi ehkä viilata toimivamman ja tehokkaamman ratkaisun, mutta varmasti käytännön muutoksia tarvitsisi miettiä tarkkaan ennen toteuttamista.

-Henri

0 Responses to “Miten kurssia voisi parantaa?”



  1. Jätä kommentti

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s





%d bloggers like this: