jotain näkyvää ja ehkä kuuluvaakin

Neljäs ohjelmointitehtävä toi mukanaan taas ison kasan uusia haasteita. Kuinka niistä sitten selvitä? Uutta ja jännää tehtävässä olivat rajapinnat ja ihan konkreettinen pelimoottori, joka pisti pyörät pyörimään, eli tässä tapauksessa kutsui vuorotellen kaikkien rajapinnan toteuttavien olioiden teesiirto-metodia. Mutta kaikkein jännintä oli kuitenkin ihan ”oikean” eli ohjailtavissa olevan pelaajan luominen ja pelimaailmaan itegroiminen! Tämä toteutettiin luomalla luokka Avatar ja metodi teesiirto, joka luki käyttäjän antamia komentoja ja, kun koodin sai toimimaan, myös toteutti niitä!🙂 Aivan mahtava fiilis, kun kirjoitti komentoriville ”katso” ja ”mene p”, ja sai aikaiseksi ihan oikean tulostuksen ja kun sitten näki pienen punaisen pisteen siirtyvän sektorista toiseen sai näkyvän lisäksi aikaan jotain kuuluvaakin. Näppäimistöllä annettuja komentojen lukemiseen käytettiin BufferedReaderia, joka sekin tuli uutena tässä tehtävässä.

Ohjelmointitehtävä4, kaikista mahdollisista poikkeuksista ja paniikkikoodaamisista huolimatta on tähän mennessä ollut ehdottomasti syksyn mukavin! Koodin tuotto sujui alkukankeuksien jälkeen, ja kun testaamaan päästiin, niin sittenhän sitä testattiin. Lopulta pelin suorittaminen tyssäsi nullPointeriin tai ArrayIndexBoundsOfExceptioniin tai johonkin muuhun yhtä mukavaan komentorivin tulostukseen. Ja ei kun virhettä etsimään ja uusi peli käyntiin! Vaikeinta tehtävässä, ehdottomasti, oli pelin idean keksiminen ja sen toteuttaminen. Omia metodeja syntyi aika runsaasti, ja kohta niiden kanssa oltiinkin aivan solmussa! Olisi kyllä ehdottomasti kaivattu taas hieman järjestelmällisyyttä ajatuksiin sekä niiden toteuttamiseen.. Kuitenkin, omia metodeja aika runsaasti koodiin lisänneenä, voin jopa väittää oppineeni jotain. Yrityksen ja erheen kautta olen jo ehkä oppinut niitä sopiviin käyttötarkoituksiin tekemään. Aluksi oli vaikeinta juuri se pohtiminen; mitä metodin halutaan tekevän, tarkistavan jotain vaiko kenties palauttavan, ja minkä tyyppisenä…

Tällä kierroksella toteutetaan graafinen peli Sikoban. Ja kuinka hyvin toteutetaakaan… Lauantaihin asti taas aikaa, paniikkikoodaus siis lauantaina 16-17.50.

-Meri

0 Responses to “jotain näkyvää ja ehkä kuuluvaakin”



  1. Jätä kommentti

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s





%d bloggers like this: